CarSoftCarSoft
  • Strona główna
  • Chip tuning
  • Regeneracja DPF/FAP
  • Elektronika
    • Eco tuning
    • Ustawianie dawek startowych
    • Usuwanie błędów stałych tablicy DTC
    • Usuwanie DPF/FAP
    • Usuwanie klap w kolektorach
    • Usuwanie limiterów prędkości
    • Usuwanie sond lambda
    • Usuwanie zaworu EGR
    • Wyłączanie AdBlue
    • Wyłączanie start-stop
    • DPF/FAP OFF
  • Współpraca
    • O nas
    • Szkolenia
    • Sprzęt
  • Katalog mocy
  • Blog
  • Kontakt
zatkany zawór egr w aucie

Zatkany zawór EGR – czyścić, wymieniać czy zaślepiać?

Lipiec 4, 2016admin

W zamyśle producentów zawór EGR miał być pożyteczną częścią silnika ograniczającą emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Jednak przez wielu kierowców EGR to znienawidzona część układu recyrkulacji spalin. Niechęć tę budzi częste zatykanie się zaworu, co prowadzi do problemu z uzyskaniem pełnej mocy silnika.

Jak działa zawór EGR?

Układ recyrkulacji spalin, nazywany potocznie zaworem EGR, montowany jest w samochodach w celu ograniczenia wydzielania toksycznego związku azotu. Zasada działania tego układu polega na doprowadzaniu części spalin z powrotem do cylindrów silnika poprzez kolektor dolotowy. Doprowadzenie spalin do zaworu dolotowego powoduje zmniejszenie ilości tlenu w zassanym powietrzu. Na skutek tego temperatura w komorze spalania zostaje obniżona, a tlen nie łączy się z azotem, dzięki czemu nie powstaje szkodliwy tlenek azotu.

Oznaki usterki EGR

świecąca kontrolka check engine na desceNajczęstszą przyczyną awarii EGR jest jego zanieczyszczenie. O zapchanym zaworze zwykle informuje kontrolka „check engine” na tablicy wskaźników. Do typowych objawów zwiastujących problem z zaworem należą:

  • zapisywanie w komputerze błędów dotyczących odprowadzania spalin,
  • nierównomierna praca silnika na biegu jałowym,
  • niemożność wygenerowania pełniej mocy silnika,
  • trudności z płynnym przyspieszaniem,
  • utrudniony rozruch zimnego silnika.

Inną przyczyną usterki EGR może być uszkodzenie układów sterujących jego pracą oraz wypalenie materiału wewnątrz zaworu na skutek działania agresywnych spalin.

Jak nie dopuścić do awarii zaworu?

Właściciele aut wyposażonych w ten rodzaj zaworu powinni regularnie dokonywać przeglądów. Umożliwi to wczesne rozpoznanie ewentualnej usterki, a jak wiadomo problemy najlepiej zwalczać w zarodku. Dobrą praktyką jest profilaktyczne czyszczenie EGR co 60-80 tysięcy kilometrów. Można je wykonać w warunkach domowych przy użyciu popularnych specyfików, jak np. WD 40. Jeżeli jednak doszło już do dużego zanieczyszczenia, warto rozważyć jego zaślepienie lub wymianę.

Wymiana czy zaślepienie?

Wymiana zaworu to opcja, o której mogą pomyśleć właściciele aut stosunkowo młodych. Należy pamiętać, że im samochód jest starszy, tym mniej opłacalna jest wymiana jego podzespołów. Koszt wymiany EGR zależy od modelu auta. Ceny tej usługi zaczynają się od 150 zł i mogą dojść aż do kilku tysięcy w profesjonalnych serwisach ASO. Przy wymianie zaworu powinno się także usunąć stare uszczelki i zastąpić je nowymi. Po zamontowaniu nowego zaworu EGR należy jeszcze podłączyć samochód pod komputer diagnostyczny celem kalibracji. Zwykle tańsza alternatywą dla wymiany okazuje się jego wyłączenie i zaślepienie. Najlepsze rezultaty osiągane są w starszych konstrukcjach, w których zawory EGR nie są sterowane elektronicznie. W tym przypadku wystarczy zaślepić rurkę prowadzącą od kolektora wydechowego do zaworu. W nowszych silnikach zaślepienie przepływu spalin musi być dodatkowo uzupełnione napisaniem nowego programu dla komputera podkładowego ECU.

Metoda na rozprawienie się z awarią EGR zależy od stopnia zanieczyszczenia zaworu, a także od zasobności naszego portfela. Wymiana zaworu wymaga nieco nakładów finansowych, za to daje dobre efekty, pod warunkiem, że wymienimy zawór na oryginalny. Tańszym rozwiązaniem jest zaślepienie EGR. Osoby, które wybrały tę opcję zwykle chwalą sobie pracę silnika i zauważają niższe spalanie.

Podziel się:

  • Udostępnij na Twitterze(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Facebooku(Otwiera się w nowym oknie)

Podobne

Kontakt

Działamy na terenie całego kraju.
Zapytaj o swój warsztat.

ZENESSIO Sp. z o.o.
ul. Myszkowska 21, 42-350 Koziegłówki

E-mail: biuro@grandservice.pl
Telefony: 34/3140004, 882 010 069
Godziny otwarcia:
pon.-piąt.: 08:00 - 16:00
sob.: NIECZYNNE

Odwiedź nas na:

Facebook
Google+

Zapraszamy do partnerskich warsztatów w takich miastach jak:

Tarnów

Warszawa

Ostatnio na blogu

  • Profesjonalny chip tuning jest bezpieczny
  • Chiptuning – co to takiego
  • Chip tuning – Warszawa, tutaj także działamy
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZamknijDowiedz się więcej