Filtr cząstek stałych to element układu wydechowego w samochodach montowany w silnikach wysokoprężnych. Jego zadaniem jest ochrona środowiska przed szkodliwymi cząsteczkami sadzy wydobywającymi się z silnika. Zanieczyszczenia zatrzymywane są na specjalnych, porowatych ściankach filtra i uniemożliwiają ich przedostanie się do atmosfery.


Filtr DPF/FAP został zaprojektowany w taki sposób, że oczyszcza się automatycznie co jakiś czas poprzez dopalenie zalegających w środku drobinek sadzy. Niestety, wielu kierowców nie ma możliwości przeprowadzenia dopalania, gdyż musi się ono odbyć w określonych warunkach. Aby skutecznie oczyścić filtr DPF/FAP, kierowca powinien pozwolić autu jechać przez co najmniej kilkanaście minut ze stałą prędkością powyżej 60 km/h, co w warunkach miejskich jest to niewykonalne. Większość kierowców porusza się więc autem, dopóki poziom zanieczyszczenia DPF/FAP nie osiągnie poziomu granicznego. Gdy tak się stanie, pojazd przełącza się na tryb awaryjny i dalsze jego użytkowanie staje się niemożliwe. Zabiegi takie jak czyszczenie, czy wymuszone dopalanie DPF/FAP nie dają długotrwałych rezultatów, dlatego spora liczba kierowców decyduje się na trwałe usunięcie filtra.